از نظر اقشار مختلف مردم جامعه انواع عطر و ادکلن در  سه دسته تقسیم بندی می شوند:

  • عطرها
  • ادکلن ها
  • اسپری ها

اما با توجه به موارد ذکر شده دربالا و افزایش دامنه ی اطلاعات شما از انواع عطر و ادکلن ها، می خواهیم به طور مفصل در مورد تفاوت آن ها صحبت کنیم.

 

پرفیوم چیست؟ و درصد پرفیوم

پرفیوم Perfume

از بین انواع عطر و ادکلن ، پرفیوم ها با میزان غلظت اسانس معطر بالا و ماندگاری زیاد از قیمت بالاتری برخوردارند. بهمین دلیل در ابتدا به نظر می رسد که پرفیوم یک عطر خالص باشد، اما فقط 20 الی 30 حتی 40 درصد آن شامل اسانس روغنی معطر می باشد. با این حال پرفیوم بیشترین غلظت عصاره روغنی را در میان انواع مختلف خود دارد، از این رو ماندگاری بوی آن طولانی مدت است.

وقتی  که صبح هنگام از یک عطر استفاده می کنید و طی روز بوی آن را احساس می نمائید، با خود می گوئید صد در صد این عطر اورجنیال می باشد. در واقع این میزان ماندگاری بو رابطه ی مستقیم با میزان درصد اسانس روغنی معطر به کار رفته در عطر دارد.

برای مثال پرفیوم جوردانی گلد اسنزا از این نوع بوده و یک پرفیوم با درصد و ماندگاری بالا می‌باشد.

ادو پرفیوم‌ چیست و درصد ادوپرفیوم‌

ادو پرفیوم‌ (Eau de Perfume)

بعد از پرفیوم، از نظر میزان غلظت اسانس معطر در سطح بازار ادو پرفیوم ها را می توان نام برد. این محصولات حاوی 15 الی 20 درصد اسانس روغنی می باشند. بازه ماندگاری بو در ادوپرفیوم بین 4 الی 5 ساعت می باشد، اما ردپای بوی آن تا یک روز کامل نیز دوام دارد.

این محصولات چون از نظر کیفیت تقریبا در رده پرفیوم ها قرار دارند و علاوه برا این از قیمت پایین تری نسبت به ان ها دارند، خریداران زیادی دارند. بنابراین از بین انواع عطر و ادکلن های موجود، متقاضیان ادوپرفیوم هر روز در حال افزایش می باشد و اکثر برند ها این نوع عطر را تولید می کنند.

EDP علامت اختصاری و تجاری ادوپرفیوم می باشد.

برای مثال ادو پرفیوم میس جوردانی اوریفلیم از این نوع است

ادو تویلت چیست و درصد ادوتویلت

ادو تویلت (Eau de Toilette)

ادوتویلت غلظت کمتری دارند و میزان اسانس روغنی به کار رفته در تولید این نوع عطر 5 الی 15 درصد می باشد. این نوع عطرها دارای سه رایحه گرم، معتدل و سرد می باشند، که ماندگاری بوی رایحه گرم آن در همانند ادوپرفیوم بین 4 الی 5 ساعت می باشد. رایحه های سرد و معتدل این نوع محصول از ماندگاری کمتری برخوردارند. قیمت ادوتویلت از انواع پرفیوم و ادوپرفیوم کمتر می باشد، از این رو می تواند یک انتخاب با کیفیت و مقرون به صرفه باشد.

کارشناسان در صنعت عطرسازی بر این باورند که از بین انواع عطر و ادکلن، ادوتویلت عطر مخصوص روز و ادپرفیوم مناسب استفاده در شب است.

برای مثال ادوپرفیوم مگنتیستا اوریفلیم از این نوع می‌باشد.

ادکلن چیست و درصد ادکلن پرفیوم

ادکلن (Eau de Cologne)

واژه ادکلن (Eau De Cologne) نیز منشا فرانسوی دارد و علاوه بر محصولات مردانه، انواع محصولات زنانه نیز را دربر می گیرد. این محصول نسبت به سه نوع قبلی از غلظت  اسانس بسیار کمتری برخوردار است و درصد الکل تشکیل دهنده آن بسیار زیاد می باشد.  درصد روغن اسانس معطر ادکلن بین 2 الی 7 تخمین شده، بهمین دلیل از لحاظ قیمت بسیار مقرون به صرفه می باشند. از بین انواع عطر و ادکلن ، ماندگاری بو در ادکلن بخاطر درصد بالای الکل ، حداکثر 2 ساعت است و استفاده آن در طول روز توصیه نمی شود.

اوفرش چیست و درصد ادو فرش

اوفرش (Eau Fraiche) 

ترکیبات تشکیل دهنده اوفروش ها عبارتند از آب، الکل و اسانس. به دلیل استفاده بیشتر آب در ساخت این محصول ، یک انتخاب ایده آل برای  افراد با پوست های حساس می باشد.

اسپری های خوشبو کننده

محصولات معطر دیگری نظیر میست (Mist) و افترشیو در بازار موجود می باشند، که در صا اسانس روغنی به کار رفته در تولید این محصولات بسیار کم می باشد. آقایان معمولاً، افترشیو را برای تر و تازه کردن پوست به ویژه بعد از اصلاح صورت استفاده می کنند. توجه کنید ماندگاری بو در این محصولات نیز ، به انواع رایحه های گرم، سرد و معتدل آن بستگی دارد.

نکاتی که به هنگام خرید انواع عطر و ادکلن باید رعایت شود

در هر فصل باید عطری با طبع مناسب همان فصل استفاده کنید؛ از انواع عطر و ادکلن ها، عطرهایی با بوی گرم مخصوص فصول سرد سال است و عطرهای ملایم، معتدل یا خنک مناسب برای فصل بهار و تابستان می باشد. همچنین به هنگام خرید یک عطر و یا ادکلن به مواردی از قبیل رقیق و غلیظ بودن آن دقت کنید. در صورتی که یک عطر رقیق باشد، مدت زمان ماندگاری آن خیلی کمتر است و اگر خیلی قوی باشد، ممکن است این غلطت بیش از حد موجب اذیت شما و یا اطرافیان گردد.

باتوجه به نکاتی و اطلاعات عطر و ادکلن که ارائه شد، براحتی خواهید توانست به هنگام خرید انوع عطر و ادکلن تصمیم گیری کنید.

نکته ی دیگری که در رابطه با ماندگاری بوی عطر قابل ذکر است، نوع پوست مصرف کننده می باشد. ماندگاری بوی عطر بر روی پوست های چرب به دلیل مرطب بودن شان، بیشتر از پوست های خشک می باشد.