هر وقت صحبت جستجو در وب به میان می آید ناخود آگاه نام گوگل در ذهن متبلور می شود و این نشان می دهد که این شرکت چقدر توانسته در جلب نظر کاربران اینترنتی موفق باشد اما در این میان شرکت های دیگری نیز وجود دارند که سعی می کنند در بازار رقابت با این غول هشت ساله خودی نشان دهند .

اسک جیوز دات کام (ask jeeves.com) که خدمات جستجوی در وب آن قبل از آمدن گوگل تقریبا مشهور بود سعی دارد با تغییر روش خود دوباره به دوران طلایی اش بازگردد بعید است کسی کاربر اینترنت باشد ولی تا به حال توسط یکی از موتورهای جستجو به کند و کاو در وب نپرداخته باشد . بنابراین آرزوی اکثر کاربران موتور های جستجو این بوده است تا بتوانند بدون دردسر به نتیجه دلخواه دست پیدا کنند .

در این میان اسک جیوز به ایجاد تغییر و تحول در نحوه سرویس دهی موتور جستجوی خود پرداخته است و قصد دارد تا به کاربران در انجام عملیات جستجوی موفق تر در وب کمک نماید و با تمرکز بر روی موضوع مورد نظر کاربر و ارائه کلمات کلیدی راجع به مورد جستجو امیدوار است نتیجه بهتری گرفته شود .


سرویس جدیدکه به اسک دات کام تغییر نام داده است شامل یک جعبه ابزار می شود که می توان گروه خاصی را از میان طیف گسترده ای از زمینه های جستجوی ارائه شده تنها با یک کلیک انتخاب کرد و با کوچک تر کردن بازه جستجو می توان به نتایج بهتری دست یافت . می توان به راحتی در میان موضوعاتی از قبیل تصاویر ، نقشه ، لغت نامه ، هواشناسی و اطلاعات محلی و یا حتی در میان مستندات ذخیره شده بر روی هارد سیستم به جستجو پرداخت . این امکان برای کاربران وجود دارد تا از میان 20 نوع مختلف از ابزار های خاص ارائه شده از سوی اسک دات کام زمینه جستجوی مورد نظر را انتخاب کرد.

همچنین این سایت از برنامه نویسان دیگر نیز خواسته است برای توسعه ابزارهای پیشنهادی در جعبه ابزار آن کد بنویسند . کار کردن با سرویس جدید اسک دات کام بسیار ساده است و این در حالی است که در سرویسهای مشهوری گوگل ، یاهو و یا ام اس ان برای دستیابی به چنین اطلاعات طبقه بندی شده ای می بایست راه طولانی تری توسط کاربر پیموده شود . اسک جیوز که چهارمین سایت محبوب جستجو در ایالات متحده آمریکا محسوب می شود در سال 1996 با هدف پاسخ به سوالات کاربران اینترنتی که برای این سایت پست می شد بر پا گردید و داشتن کامپیوتر هایی که توسط آنها بتوان به پاسخ هر نوع سوالی دست یافت کم کم برای کاربران بسیار لذت بخش شد و تا الان هم اسک جیوز مکانی است که برای کاربران امید دارند که به پاسخ سوالات خود دست یابند . اما گوگل با آمدنش در سال 1998و اعمال رتبه بندی خاص در مورد سایت های مختلف کم کم توانست جای خود را در بین کاربران تقریبا غیر حرفه ای باز کند و این در حالی است که گوگل جواب را در میان سایت هایی می جست که تعداد ارجاعات به آن سایت از بقیه بیشتر بوده در حالی که ممکن است جواب مورد نظر کاربر در سایت های پر بیننده نباشد . اما اسک جیوز از الگوریتم های خاص خود برای یافتن جواب استفاده می کند و سالهاست با بهبود بخشیدن به الگوریتم جستجوی خود تحسین کاربران خبره وب را بر انگیخته است در حالی که بسیاری از کاربران از قابلیت این سایت بی خبرند .

از میبان ابزار های توسعه یافته این سایت می توان به ابزار جستجودر نقشه اشاره کرد که کاربران را ملزم به دانستن آدرس و یا کد پستی منطقه مورد جستجو نمی کند بلکه ده راه مختلف دیگر را پیش پای کاربر برای جستجوی مکان دلخواه قرار می دهد. اما چالش بزرگ برای موتور های جستجو یی همچون اسک ویاهو این است که کاربران زیادی معتاد استفاده از گوگل شده اند و ترک عادت خیل عظیمی از کاربران وب که در جرگه کاربران گوگل قرلر دارند کار بسیار مشکلی است که موتور های جستجویی همچون  ask با وجود داشتن امتیازات ویژه طرفدار عام ندارند .