تا اینجا دانستیم که تعریف هایپ چیست. به‌طور کلی می‌توان گفت که هر نوع هایپی در نهایت می‌تواند به یک سیستم پانزی (کلاهبرداری) ختم شود. با کمی بررسی بیشتر می‌توانید متوجه شوید که اکثر پروژه‌های هایپ، در کشورهای جهان سوم، تحریم شده و یا فقیر که مردم آن تشنه پولدار شدن‌های یک شبه را دارند، به‌وجود می‌آیند. به همین دلیل پیگیری حقوقی کلاهبرداری‌هایی که از این طریق سرمایه‌های مردم را به جیب میزنند نیز تقریبا عملی نیست.

سرمایه‌گذاران پروژه‌های هایپ چه کسانی هستند؟

به‌طور کلی تمام کسانی که در پروژه‌های هایپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال سودهای یک شبه هستند. اما همه آن‌ها را از لحاظ تکنیکی می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم:

افراد کارشناس و بی‌اطلاع

مشارکت کنندگان کارشناس:

این افراد به‌خوبی از نحوه کارکرد پروژه‌های هایپ آگاهی دارند و همچنین از خطرات سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها باخبرند. این افراد با برنامه‌هایی از پیش تعیین شده، ابتدا تمامی پروژه‌های هایپ را زیر نظر میگیرند و بعد از شناسایی، سرمایه‌های خود را در خطر قرار می‌دهند. چون می‌دانند که اکثر پروژه‌های هایپ در روزهای اول به‌خوبی کار می‌کنند. و تمام سعیشان را می‌کنند تا در کمترین زمان سود خود را از طریق تبلیغ و فروش به دیگران به‌دست آورند.

مشارکت کنندگان بی‌اطلاع:

این افراد بدون آن‌که روحشان از اصل موضوع باخبر باشد و با هدف پولدار شدن یک شبه به سمت این هایپ‌ها کشیده می‌شوند. این افراد صرفا بر اساس اطلاعات غلط ارائه شده در صفحات مجازی و سایت‌های مختلف با این پروژه‌ها آشنا می‌شوند و در نهایت بدون بررسی دقیق درباره سوابق پروژه و اهداف اصلی در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. معمولا این افراد در نهایت جز دسته مال باختگان قرار می‌گیرند.

پای نتورک